Friday, December 31, 2010

送舊迎新


過了除夕夜,2010年就要結束了。回顧過去的一年,平平安安,感到欣慰!

前年因越野滑雪而弄傷了右肩,如今傷勢逐漸消減,不再妨礙日常生活和工作:可以駕車、打網球、騎單車、做家務。以後再做一些劇烈運動和繁重的工作時定會加倍小心,以免再生意外。肩患期間,曾過度使用電腦和練習吉他來消磨時間,殊不知右手腕因負荷過重而受傷,超越半年不能再做同樣的事,令我苦惱不堪。幸好,一個醫術高明的醫生朋友把我的傷患處迅速治癒,如今使用電腦時仍忘不了他的恩典!

經歴了這些意外,雖然微不足道,但因而知道凡事要量力而為,也認識到健康的重要。我把滑雪工具送了出去,從此告別這項運動。右肩右腕受傷期間,嘗試多用左手,並發覺它不若想像的那般遲鈍。如今能雙手並用,妙不可言!

另可告慰的是:家中各成員身體健康,兩個孫兒活潑聽教。大孫十五歲,長得又高又大,精力充沛,愛好運動和音樂,鋼琴和吉他都能嫻熟駕馭。小孫十三歲,比不上哥哥健碩,屬於思想型,愛孤芳自賞。他們都喜歡親近我,真令我高興。年輕時因太過專注於工作,忽略了和子女的溝通,與兒子尤其隔膜,感到遺憾。如今明白了幾代人之間的關係必須趁早培養,懂得如何和兒孫們磨合。

過去一年因為遠離股票市場,不再受每日指數上落的困擾,心境保持得十分平和,可集中精神去寫作。文章由加<<拿大商報>>(現代日報)發表,逢星期四一篇。我以「拋磚者言」作為專欄的欄目,希望博取到讀者寶貴的回饋。

除此之外,一切生活如常:早睡早起,不暴食,不狂飲,一切適可而止;不把生命毫無意義地耗費於吃喝玩樂方面,最多偶一為之作為平淡生活的點綴。出外旅遊仍然是最樂意去做之事,趁體力仍可支持,到世界各處尋幽探秘。遊罷把經歴記下與同好者分享。

黄啓樟 2010 除夕
www.davidkcwong.blogspot.com (2011/1/6 加拿大商報)

10 comments:

  1. happy new year to you all!

    it is always fun to read David W writing up including this one

    Bill Chan

    ReplyDelete
  2. 爆竹一聲除舊,桃符萬户更生.
    落木千山天遠大,澄江一道月分明.
    遨遊不管風和雨,拍攝隨將天及地.

    新年快樂,身体健康.

    Henry

    ReplyDelete
  3. David & Violet,
    Hope you and your family had an enjoyable holiday season, we wish you all the best in 2011.
    Thanks for sharing your picture as well as your writing, which I always enjoy reading them. Both of you still look young and energetic, is the picture taken in Toronto or somewhere else? Congratulations to your new post on the newspaper, I am sure your essays will attract many readers. Charles had his both eyes' cataract surgery and he looks and feels better now. He asks me to send his best regards to you and your family. Teresa

    ReplyDelete
  4. Uncle David,

    Happy New Year! Really enjoyed reading your article and especially abut the last paragraph. Also glad to hear that you have completely recovered from your last year's mishap.
    Please give out best to everyone.

    Phillip and Chihhan

    ReplyDelete
  5. 很荣幸收到你一篇精彩送旧迎新的邮件,对于你的名我一时想不出来我们是曾相识的朋友,所以我大胆请求你给我一个详细的说明你我之间的关系的回复,以便今后我们能更深入的来往。chaileang

    ReplyDelete
  6. Hi David,
    I agree with what you said,"不把生命毫無意義地耗費於吃喝玩樂方面".
    Best regards,
    Michael Cheng

    ReplyDelete
  7. Thanks for sharing, David.

    I am glad you had a good time traveling and the past year seems to have treated you well... it's all about how you look at life?

    Rose

    ReplyDelete
  8. Hi David,

    新年快樂! 沒見面幾年看見你的照片感到興奮, 活力不減當年 可喜可賀!

    ReplyDelete
  9. Dear David,

    I have not gone to your Blog for quite a while. Now that I have gone
    through your latest ones, I feel so glad for you.

    You have maintained your unique style of being expressive of KC's
    feeling which I like most, personal, and very sensational.

    Please keep up with the good works and I look forward to your memoir.

    I know I have missed a number of recitals but I should be alright from March.

    Kindly

    Norman

    ReplyDelete
  10. 黄先生您好!你给我的回复及你的博客网址是给了我好多宝贵的见识,及赏识你多才多能的才华,尤其你丰富的人生经历使我万分佩服,更希望能跟你做个网络朋友,可我还是不能确定我们是曾经相识的朋友,到最后我发现你发给我的邮件 也有发给陈治政之后我向他请教之后才比较清楚你的身分,也可说是缘分吧,就让我们今后多多在网上交流吧。 Chaleang

    ReplyDelete